داستان تاریخ

داستان تاریخ

داستان تاریخ
داستان تاریخ

داستان تاریخ

داستان تاریخ

جهانگردی دانشجویی با فولکس

یش از 53 سال قبل 9 دانشجوی دانشگاه کمبریج تصمیم گرفتند با دو فولکس استیشن سفر طولانی را آغاز کنند.این 9 دانشجو که تصمیم گرفته بودند با دو خودروی فوکس واگن خود سفر کنند در سال 1961 توانستند به 3 قاره و 21 کشور از جمله ایران و افغانستان بروند.این 9 مرد جوان که در طول جنگ سرد از آناتولی، شوروی، شمال افریقا و شرق میانه عبور می کنند با وقایع و شرایط هیجان انگیز و گاه ترسناکی مواجه می شوند که سال ها بعد توسط 3 تن از آنان در کتابی با عنوان "ماجراهای فولکس استیشن" به رشته تحریر درآمد. عکس هایی هم از این ماجراجویی دانشجویی وجود دارد که در زیر می بینید.



 
ادامه مطلب ...

اولین فاتحان اورست

سِر ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی نخستین انسان‌هایی بودند که توانستند قله اورست را فتح کنند و نام خود را در تاریخ ثبت کنند.سِر ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی را باید اولین فاتحان بلندترین قله جهان دانست که در 29 مه ۱۹۵۳ در ساعت ۱۱٫۳۰ به قله اورست رسیدند.ماجرای این فتح بزرگ زمانی آغاز شد که در سال 1953 گروهی از کوه نوردان فرا خوانده شدند تا با حمایت امپراطوری بریتانیا و به رهبری کلنل جان هانت شانس خود برای صعود به قله اورست بیازماید. ادموند هیلاری و نورگای هم یکی از اعضای همین گروه اعزامی بودند.این تیم اعزامی بریتانیایی با 14 کوهنورد و 350 باربر عازم اورست شدند، در آن زمان بهترین کفش ها و لباس های کوهنوردی و ... در اختیار گروه قرار گرفته بود تا هیچ کمبودی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر غذایی و... نداشته باشند .بعد از روز ها تلاش و کوهنوردی ها ی بسیار دو تن از اعضا گروه که بیش ترین شانس برای صعود به قله را داشتند و همگان این دو نفر را از اولین فاتحان اورست می دانستند پس از رسیدن به قله ی جنوبی به دلیل کمبود اکسیژن از ادامه ی راه خودداری نمودند و شانس به هیلاری و نورگای رجوع کرد و دو روز بعد هیلاری 33 ساله همراه با نورگای پای بر قله گذاشتند.جرج لووه عکاس و مستند ساز که خود از اعضای این تیم به شمار می رفت با دوربینش توانست این فتح بزرگ را به تصویر بکشد؛ او آخرین بازمانده فتح بزرگ بود که سال گدشته از دنیا رفت.


سِر ادموند هیلاری (سمت چپ) و تنزینگ نورگی پیش از صعود

 
ادامه مطلب ...

نلسون ماندلا

نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید و رییس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی در سن 95 سالگی و ده ها سال مبارزه مستمر علیه تبعیض نژادی درگذشت.به گزارش منابع خبری ماندلا که مدتی بود از عفونت ریه رنج می برد، ساعاتی پیش (جمعه شب) در اثر شدت گرفتن بیماری در بیمارستان در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی درگذشت.قهرمان مبارزه با آپارتاید، اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت پنج سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را ˈپدر آفریقای جنوبیˈ می دانند.رهبر پیشین آفریقای جنوبی، علیه آپارتاید (یا حاکمیت اقلیت سفید بر کشور) مبارزه و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.ماندلا که مدت ۲۷ سال زندانی بود، نقش برجسته ای در برقراری صلح در سایر مناقشات به عهده داشت. وی در دهه هشتاد در زندان دچار بیماری سل شد.وی به رغم حبس طولانی مدت، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری وقت از تمام نژادها خواست برای دستیابی به آشتی ملی همکاری کنند.در زیر عکس هایی از آلبوم خاطرات زندگی شخصی و سیاسی نلسون ماندلا را می بینید.

 
ادامه مطلب ...

روایت عکاس آمریکایی از بهمن 1357

"دیوید بارنت" عکاس خبری مشهور امریکا یکی از عکاسانی است که حوادث بهمن 1357 را با دوربین خود ثبت و روایت مصوری از انقلاب اسلامی ایران تهییه کرده است.دیوید بارنت، عکاس خبری مشهور امریکایی که پرتره کلوزآپ وی از رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عکس برگزیده نشریه تایمز در سال 1979 بدل شد در خلال حوادث انقلاب بهمن 1357 به ایران سفر کرد. وی عکس های خود از حوادث این دوران را بعدها در مجموعه ای با عنوان 44 روز از زمان خروج شاه مخلوع از ایران تا ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی به میهن و پیروزی انقلاب منتشر کرد.
این عکاس امریکایی از لحظات پر التهاب شاه ایران در روزهای منتهی به خروجش از ایران، خیابان های نا آرام تهران و جوانان خشمگین، جنایات رژیم پهلوی، ورود رهبر کبیر انقلاب به میهن، استقبال مردم از امام خمینی(ره) در فرودگاه و خیابان ها و ده روز پس از آن تا پیروزی انقلاب را عکاسی کرده است. عکس های مجموعه "44 روز در ایران" مجموعه ای از عکس های رنگی و سیاه و سفید است که در کنار  زیبایی بصری به لحاظ تاریخی واجد ارزش و جذابیت ویژه ای است.



 
ادامه مطلب ...

عجیب ترین پارکینگ دنیا

درست در وسط جنگل در یک روستای کوچک در جنوب بلژیک، یک گورستان اتومبیل زنگ‌زده رهاشده است. تحقیقات نشان داده که در زمان جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی برای پنهان کردن ماشین هایشان آن‌ها را در این جنگل پارک کردند. اما بعد از جنگ جهانی همه سربازان دوباره به آمریکا فرستاده شدند و نتوانستند ماشین هایشان را بردارند تا این گورستان زیبا به وجود بیاید. هرچند در سال 2010 این گورستان به دلیل مسائل زیست محیطی خالی شد تا فقط در خاطره ها بماند.


  ادامه مطلب ...

آل کاپون،اسطوره تبهکاری

"آل کاپون" خلافکار زیرکی است که نامش تداعی کننده مخوف ترین اقدامات گانگستری، نماد قانون شکنی و اسطوره تبهکاری در تاریخ امریکا است. "آلفونسو گابریله کاپونی" معروف به آل کاپون نام تبهکار مشهوری است که نزدیک به 2 دهه با اقدامات خلاف قانون خود توانست قدرت و ثروت بسیاری در امریکا به دست آورد.او که اصلیتی ایتالیایی داشت ظرف چند دهه در بروکلین و بعدها در شیکاگو گروه مافیایی مخوفی تشکیل داد که همه نوع اقدام خلاف قانون را با زیرکی و بدون آنکه مدرکی از خود برجا بگذارد سامان می داد. گفته می شود شبکه تبهکاری کاپون در همه جا جاسوس و خبرچین داشت که با استفاده از آنها دشمنان خود را پیش از هر اقدامی شناسایی و به قتل می رساند.
در دهه 20 و 30 میلادی جنگ بی رحمانه کاپون علیه باندهای رقیب و خریدن مقامات ذی نفوذ محلی باعث شد تا آل کاپون به سلطان بلامنازع سندیکای جنایتکاری شیکاگو تبدیل شود؛ با این وجود پلیس فدرال امریکا از همه ابزارهای خود برای به دام انداختن ال کاپ.ن استفاده کرد تا اینکه سرانجام وی را دستگیر کرد.دادگاه او در سال 1931 که از آن با عنوان یکی از جنجالی ترین محکمه‌های تاریخ قضائی آمریکا نام می برند تشکیل شد اما با تلاش وکلای کاپون او را نه به دلیل قتل، آدم کشی، آدم ربایی و سرقت سازمان یافته بلکه به دلیل فرار مالیاتی و تجارت غیر قانونی الکل به 11 سال حبس محکوم کرد. او در سال 1932 میلادی در یک زندان شهر "آتلانتا" محبوس گردید اما از داخل زندان فعالیت های غیرقانونی اش را اداره می‌کرد؛ پس از آن در سال 1934 میلادی آل کاپون به زندان مخوف "آلکاتراز" انتقال یافت و براساس یک مقررات سختگیرانه هرگونه تماسش با دنیای خارج قطع شد.تبهکار بزرگ در زندان دچار افسردگی و پس از چندی به بیماری سفلیس مبتلا شد تا آنجا که پس از گذراندن 8 سال از دوره محکومیتش به دلیل وخامت حال از زندان آزاد و به شیکاگو بازگشت. وی مدتی بعد در سن 47 سالگی از دنیا رفت و در قبرستان "مونت اولیوت" شیکاگو در کنار پدر و برادرش به خاک سپرده شد.  
از مشهورترین تبهکار قرن بیستم عکس های معدودی برجا مانده که مهمترین آنها مربوط به دادگاه جنجالی او در شیکاگو و در سال 1931 است. این عکس ها چندی پیش به طور اتفاقی در زیرزمین یک آتلیه قدیمی پیدا شد و در شیکاگو تریبیون منتشر شد. بقیه عکس های برجا مانده به تصاویر دسته جمعی او در میان تبهکاران یا عکس های دوران محکومیتش مربوط می‌شود.


سنگ قبر آل کاپون در قبرستان شیکاگو
 
ادامه مطلب ...

11 سپتامبر

سیزده سال از حملات تروریستی به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در امریکا گذشت. سیزده سال پیش در 11 سپتامبر 2001 گروه تروریستی القاعده در عملیاتی تروریستی دو هواپیمای ربوده شده را به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبید که در نتیجه آن همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند.هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون زدند؛ این حادثه پیامدهای بین الملل بسیاری بویؤه در افغانستان و عراق در پی داشت.در همین حال و در سیزدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر هزاران تن از آمریکایی‌ها به همراه رئیس‌جمهوری این کشور پس از خوانده شدن اسامی نزدیک به 3000 قربانی این حملات یاد آنان را گرامی داشتند. در همین رابطه خبرگزاری رویترز با انتشار تصاویری، دیروز و امروز نقاط مورد حمله در یازده سپتامبر را مقایسه کرده است.



 
ادامه مطلب ...

آمریکایی ها در تهران در سال 1337

 "چارلز شرودر" کارمند شرکت نفت "موبیل" که در سال های پس از کودتای 28 مرداد در ایران خدمت می کرد نزدیک به 450 عکس از خوزستان، آبادان و چند شهر دیگر ایران عکاسی کرده است که مجموعه ارزشمندی از ایران دهه 30 به شمار می رود.پس از کودتای 28 مرداد 1332 که منجر به سقوط دولت مصدق شد دولت ارتشبد زاهدی قرارداد کنسرسیوم بین دولت ایران و شانزده شرکت نفتی خارجی امضا کرد که حق بهره‌برداری از منابع نفتی ایران را به طرف های خارجی می‌داد.
بر اساس این قرارداد که عملا نادیده گرفتن قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران بود اکتشاف و استخراج و فروش نفت به دست شرکت‌های خارجی سپرده شده و ایران تنها حق الامتیاز دریافت می کرد. 
با امضای قرارداد کنسرسیوم پای شرکت های امریکایی و اروپایی به ایران باز شد و بسیاری از مهندسان و تکنسین های خارجی در شهرک هایی که کمپانی های نفتی احداث می کردند ساکن شدند.
"استاندارد اویل نیویورک" که بعدها به "موبیل" تغیر نام داد یکی از شرکت هایی بود که بر اساس کنسرسیوم امتیاز بهره برداری از منابع نفتی ایران را به دست آورده بود. "چارلز شرودر" عکاس آماتور امریکایی یکی از کسانی بود که از سوی شرکت نفت استاندارد اویل به ایران فرستاده و در آبادان ساکن شد. وی که به همراه خانواده اش در سال 1337 به ایران آمده بود در طول 2 سال اقامتش در ایران بیشتر وقت خود را در پالایشگاه آبادان و خوزستان سپری کرد اما در این میان سفرهایی نیز به شهر های دیگر ایران انجام داد. حاصل این 2 سال زندگی و سفر در ایران نزدیک به 450 عکسی شد که سال ها بعد به کتابخانه دانشگاه هارواد اعطا کرد. عکس های زیر بخشی از مجموعه اوست که به سفر عکاس به تهران مربوط می شود؛ پیش از این عکس های او از خوزستان و آبادان را در همین بخش دیده اید.


 
ادامه مطلب ...

تصاویر دیده نشده از هیتلر

"بریجت هریس" که برای سال ها قصه های مربوط به حضور پدر بزرگش در جنگ جهانی دوم و نبرد علیه نازی ها را از زبان مادرش شنیده بود هفته گذشته در جعبه یادگارهای پدر بزرگ در اتاق زیر شیروانی خانه پدری در کالیفرنیا مجموعه با ارزشی از عکس های هیتلر و نازی ها را کشف کرد.بریجیت هریس سردبیر بخش عکس نشریه "لایف" که پدر بزرگش از سربازانی بود که در نبرد نرماندی سنگر به سنگر نازی ها را تا شکست عقب رانده بود هفته گذشته در میان یادگارهای پدر بزرگ که نزد مادرش نگهداری می شد به پاکت نامه‌ای برخورد کرد که 32 عکس و کارت پستال نایاب از آلمان نازی در آن بود.این عکس ها و کارت پستال ها که توسط پدر بزرگش از آلمان آورده شده بود و برای سال ها در میان خرت و پرت ها و اسباب خانه دخترش خاک می خورد بعد از 16 سال از مرگش به شکل اتفاقی توسط هریس پیدا شد.
این عکس ها که مربوط دوران جوانی و میانسالی هیتلر و زمام داری حزب نازی است از بسته های تبلیغی این حزب بوده که در آن زمان سعی در نشان دادن تصویر مردی انسان دوست، محبوب، وطن پرست و مهربان از پیشوای آلمان‌ها داشته است. هریس که این عکس ها را در "لایف" منتشر کرده ذیل آنها نوشته متاسف است که پدربزرگش از دنیا رفته و هیچ اطلاعی از اینکه چگونه و کی این مجموعه به دستش رسیده ندارد.


پاکت نامه حاوی عکس های هیتلر و آلمان نازی
 
ادامه مطلب ...

پهلوی دوم میهمان جان‌اف‌کِندی

یکی از مهمترین سفرهای دوران سلطنت محمدرضا پهلوی به امریکا سفر وی در سال 1341 و در زمان جان. اف. کندی بود که وی پس از بازگشت نخست وزیر را برکنار و آنچه اصول ششگانه انقلاب شاه و ملت می خواند را به رفراندوم گذاشت. پس از آنکه در سال 1960، جان. اف. کندی و دموکرات ها به کاخ سفید راه یافتند رویه‌ای متفاوت با دولت جمهوری خواه آیزنهاور در قبال شاه پیش گرفتند.کندی از آنجا که در مبارزات انتخاباتی وعده تغیر در سیاست خارجی و داخلی امریکا داده بود پس از کسب قدرت طرح جدید «اتحاد برای پیشرفت» و سیاست «مرزهای نو» را با هدف جلوگیری از قیام مردم در کشورهای جهان سوم علیه آمریکا طرح ریزی کرد. بر اساس این طرحها، کندی به شاه ایران فشار آورد که دست به اصلاحات اجتماعی در ایران بزند و به این منظور علی امینی سفیر سابق ایران در امریکا را به نخست وزیر منصوب کند. شاه به رغم میل باطنی امینی را به نخست وزیر انتخاب کرد.
امینی در مدت کوتاه نخست وزیر خود تلاش های بی نتیجه ای چون انحلال‏ مجلس بیستم، زندانی کردن سپهبد «حسین آزموده» دادستان نظامی بعد از کودتا، برکناری تیمور بختیار از ریاست سازمان امنیت (ساواک)، برکناری تعدادی از مقامهای‏ بلند پایه ایران که مشهور به فساد و طرفداری از انگلستان بودند برای تثبیت قدرت خود انجام داد که همین امر شاه را برای برکناری اش مصمم تر کرد. سر انجام ناتوانی امینی در انجام اصلاحات داخلی سبب شد شاه در فروردین 1341 با سفر به امریکا زمینه های برکناری او را در مذاکره با کندی فراهم کند.پس از این ملاقات کندی پذیرفت که شاه امینی را برکنار کند و خود برنامه اصلاحات را در دست گیرد. به علاوه در پایان این مسافرت اعلامیه مشترکی به امضای جان. ‌اف. کندی و محمدرضا پهلوی منتشر گردید که طی آن آمریکا با صراحت، خود را متعهد به پشتیبانی از شاه ایران کرده بود. عکس های مربوط به سفر شاه به امریکا در سال 1341 در موزه کتابخانه کندی قابل دسترسی است.



 
ادامه مطلب ...