داستان تاریخ

داستان تاریخ

داستان تاریخ
داستان تاریخ

داستان تاریخ

داستان تاریخ

روایت خروشچف از کیش شخصیت استالین

بیستمین کنگرۀ حزب کمونیست اتحاد شوروی، مابین 14 تا 25 فوریۀ 1956 حدود سه سال و نیم پس از مرگ جوزف استالین برگزار شد. در این کنگره، نیکیتا خروشچف دست به افشاگری در مورد استالین زد و شدیداً به کیش شخصیتی که حول او شکل گرفته بود تاخت.این سخنرانی، یکی از مهمترین سخنرانی‌های قرن بیستم است که آن را در زیر می‌خوانید:

روایت خروشچف از کیش شخصیت استالین
 
ادامه مطلب ...

خان فرمانفرما در شکار

عبدالحسین میرزا فرمانفرما یکی از چهره های بانفوذ و رجال شهیر سیاسی در اواخر عصر قاجار از علاقمندان به شکار محسوب می‌شد.
عبدالحسین‌میرزا فرمانفرما رئیس‌الوزرای ایران،نوۀ عباس میرزا نایب‌السلطنه و داماد مظفرالدین‌ شاه از رجال با نفوذ و شهیر عصر قاجار بود که به سبب به دفع تجاوز قوای عثمانی به مرزهای ایران و نیز دفع فتنه سالارالدوله در کردستان و کرمانشاه در زمان سلطنت محمدعلی شاه به شهرت رسید.خان فرمانفرما مناصب مختلفی چون وزارت عدلیه، پست وزارت داخله و وزارت جنگ را در کابینه ها مختلف بر عهده داشت اما در کودتای 1299 او و دو پسرش نصرت الدوله و سالارلشکر به دستور سید ضیاء الدین طباطبائی به زندان افتادند. نقل است که فرمانفرما برای سیدضیاء پیشکشی قابل ملاحظه ای فرستاد و در مقابل سیدضیاء قول داد که آنها را نخواهد کشت.فرمانفرما که الهام بخش علی حاتمی برای شخصیت هزاردستان در سریالی به همین نام بود پیش از قدرت گرفتن رضاشاه پهلوی با وی روابط نزدیکی برقرار کرد و به همین خاطر سردار سپه بعدها دو تن از فرزندان او محمدعلی میرزا و عباس میرزا را به وکالت مجلس شورای ملی و نصرت الدوله فرزند دیگر وی را به وزارت رساند.فرمانفرما را یکی از ملاکین بزرگ عصر قاجار می‌دانند و گفته می‌شود وی املاک وسیعی در آذربایجان، کرمانشاه، کردستان، فارس، کرمان، کرج و تهران داشت.عکس زیر از عکاس ناشناس مربوط به دوران میان سالی فرمانفرما می شود که همراه با ملازمان خود به شکار رفته است. گرچه در این عکس خان فرمانفرما یک گله آهو را کشته و با آنها عکس یادگاری گرفته است اما نکته جالب درباره خانواده او آن است که اسکندر فیروز یکی از نوه‌های او بعدها بنیانگذار و نخستین رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران شد.اسکندر فیروز پس از آن که در سال 1346 کانون شکار به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تبدیل شد ریاست آن را به عهده گرفت و در سال 1350 نام آن را به سازمان حفاظت محیط زیست تغییر داد؛ اسکندر فیروز را پدر سازمان محیط زیست ایران لقب داده اند.
 
ادامه مطلب ...

احمدشاه و اولین هواپیما در ایران

گرچه اولین پرواز بشر با هواپیما در سال 1903 توسط برادران رایت انجام شد اما ده سال طول کشید تا خلبانی لهستانی اولین هواپیما را بر فراز آسمان ایران به پرواز درآورد."ویلبر" و "اورویل رایت" دو مخترعی بودند که در 17 دسامبر 1903 توانستند با موفقیت اولین هواپیما را به پرواز درآورند؛ اما ده سال طول کشید تا در ششم صفر 1332 مصادف با 14 دی ماه 1292 و 4 ژانویه 1914 در زمان احمدشاه قاجار اولین هواپیما در آسمان ایران به پرواز درآید."کوزمینسکی" خلبان لهستانی اصل این هواپیما، قطعات مجزای یک هواپیمای "بلریو11" را از روسیه و از طریق بندر انزلی بوسیله اتومبیل به تهران آورد و پس از سرهم کردن آن اولین پرواز را بر فراز تهران به انجام رساند. با این حال اولین پپرواز هواپیما بدون حاشیه هم نبود چرا که نبود مکان مناسب برای فرود باعث شد خلبان به اجبار در میدان مشق فرود بیاید.  در تاریخچه پست و تلگراف و تلفن ایران در شرح ایجاد خطوط پستی هوایی به ورود اولین هواپیما به ایران اشاره شده است. بنا به این روایت در ماه صفر سال ۱۳۳۲ هجری قمری "طیاره‌ای" در آسمان تهران نمودار شده و در میدان مشق فرود می آید و فردای آن روز احمدشاه با جماعتی از درباریان و خدمتگزاران دستگاه کشوری و لشگری از آن دیدن کرده و در کنار آن عکسی به یادگار می‌گیرند.روزنامه ارشاد از مطبوعات مشهور زمان قاجار هم در گزارشی به پرواز هواپیما اشاره می کند اما در این روایت هواپیما با سانحه مواجه می‌شود. در این گزارش آمده است که خلبان این هواپیما پیش از این در چند کشور دیگر نیز پروازهای نمایشی انجام داده و از مردم پول گرفته است؛ او در تهران هم بلیط فروخته و پس از مختصر گردشی بر فراز تهران به سمت البرز می‌رود. بنا به این گزارش چند روز بعد قطعات متلاشی شده هواپیما روی چارچرخه‌ای اسبی در کنار خیابان علاءالدوله (فردوسی) دیده می‌شود.گفته می‎شود هواپیما در جریان پروازهای نمایشی خود دچار حادثه شده اما به خلبان آسیبی نمی رسد. کوزمینسکی پس از آن با تعمیر مجدد هواپیما یکبار دیگر در محلی در اطراف شهر هواپیمای خود را این بار با موفقیت به پرواز درمی‌آورد.عکسی که در زیر مشاهده می کنید یک سند تاریخی از هواپیمای کوزمینسکی پس از اولین پرواز است؛ در این عکس احمدشاه قاجار در کنار جمعی از ملازمان با خلبانی که احتمالا "کوزمینسکی" باشد در مقابل دوربین ایستاده اند. این عکس همان عکسی است که گفته شده است احمدشاه و درباریان با هواپیما گرفته اند و در روزنامه "ایلوستراسیون" فرانسه منتشر شده است.  
 
ادامه مطلب ...

معاینه دندان ناصرالدین شاه

دندانپزشکی و دندانسازی در ایران تا زمان ناصرالدین شاه قاجار به عنوان یک حرفه تخصصی مطرح نبود تا اینکه وی در سفر دوم خود به فرنگ اولین متخصص دندانپزشک و دندانساز را به ایران آورد.دندان پزشکی و کشیدن دندان در ایران نیز مانند دیگر کشورها در ابتدا به دست دلاک ها انجام می گرفت که علاوه بر این  به شکسته بندی حجامت و بعضا آرایش گری نیز می پرداختند. روندی که تا عصرناصرالدین شاه قاجار ادامه داشت.عبدالله مستوفی درکتاب خود درباره تاریخ اجتماعی و اداری عصر قاجار با اشاره به نبود دندانساز و دندان پزشک در ایران می نویسد: دندانسازی در ایران هیچ نبود. اطبا به معالجة لثه می‌پرداختند و اگر حاجتی به دندان کشی پیدا می شد به دستور طبیب، سلمانی ها، به این کار می پرداختند. ناصرالدین شاه در سفر دوم خود به فرنگ، یک نفر دندانساز هم به ایران آورد و پس از چندی دکتر "هبنت"جانشین او شد. ولی عامه مردم، هنوز به گذاشتن دندان عاریه عادت نداشتند و حتی از اعیان هم کسی رجوعی به این دکتر نمی کرد. سلمانی ها همچنان به دندان کشی خود مشغول و با کلبتین های ساخت اصفهان کار خود را بدون هیچ تزریقی انجام می دادند و بعضی از آن ها واقعاً زبردست بودند. بعد از دکتر "هبنث" که به علت کهولت سن ایران را ترک می‌کند دندان پرشک دیگری به نام "موسیو پلو" در سال 1286 ق. به استخدام دولت درمی‌آید و دندانپزشک مخصوص ناصرالدین شاه می‌شود.خبر ورود دندانپزشک جدید به ایران در شماره 636 روزنامه دولت علیه ایران بدین ترتیب منتشر می‌شود: موسیو پلو که یکی از صاحب صنعتان دولت  بهیه فرانسه است روز بیستم شهر رجب وارد دارالخلافه گشته مصمم به شغل رفع مرض دهان و درد دندان است. حکیم مذکور دندان که درد می کند بدون اذیت بیرون می آورد و در عوض دندان مصنوعی تازه می گذارد که هیچکس تمیز نمی‌دهد که این دندان مصنوعی است. هر دندانی که سیاه شده باشد یا زنگ زده باشد پاک می کند و دندانی که کرم خورده باشد رفع کرم خوردگی می کند که ابدا دیگر کرم نزند و هر دهانی که بدبو باشد معالجه می کند و دندان جفتی که روی هم افتاده باشد جدا می کند و دندان اگر کج باشد راست می نماید و در پاریس به جهت این شغل نشانهای افتخار متعدد به او داده اند. منزل او در بیرون دروازه دولت پهلوی خانه خلیفه فرنگی است. کتابچه نیز در علم و هنر خود نوشته و صورت وشکل شخص بی دندان و با دندان را نموده و در وقت آمدن به ایران در اسلامبول طبع کرده و مجانا به معارف و اعیانی که روزنامه دارند داده می شود.اما یکی از معدود عکس های برجای مانده از دندانپزشک مخصوص ناصرالدین شاه از آنتوان سوریوگین تا مدت‌ها به عنوان آرایشگر شاه آن هم در حال آرایش سبیل شاه مطرح بود تا اینکه دکتر رفیع کافیه طی مقاله ای در نشریه انجمن دندانپزشکی ایران به بررسی این عکس پرداخته و فرد مذکور را در حال معاینه دندان ناصرالدین شاه معرفی کرد. با توجه به سن و سال این دندانپزشک احتمالا وی موسیو پلو سومین دندانپزشک وارداتی دربار است. 
 
ادامه مطلب ...

رهبران کشورها چقدر حقوق می گیرند؟

به گزارش سی ان ان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اعلام کرده که به خاطر شرایط سخت اقتصادی در این کشور به میزان ده درصد از حقوقش می کاهد. اما پرسش اینجاست که حقوق آقای پوتین نسبت به حقوق دیگر رهبران کشورهای بزرگ جهان چه جایگاهی دارد. در فهرست زیر می توانید دوازده رهبری را ببینید که بیشترین دستمزد را دریافت می کنند. در این فهرست روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به چشم می خورند و همچنین صدراعظم آلمان نیز در فهرست زیر حضور دارد. فهرستی که در آن میزان حقوق هر فرد طی یکسال برآورد شده است آن هم بدون در نظر گرفتن دیگر منابع درآمد این افراد.

  ادامه مطلب ...

ملاقات لئو تولستوی و آنتوان چخوف

ملاقات لئو تولستوی با آنتوان چخوف در سال 1901 میلادی که برای گذراندن دوران درمان خود در "یالتا" اقامت گزیده بود یکی از مهمترین دیدارهای دو نویسنده بزرگ با یکدیگر بود.آنتوان چخوف نویسنده بزرگ قرن نوزده و اوایل قرن بیست در سالهای پایانی عمر خود به دلیل ابتلا به بیماری سل در خانه‌ای که در یکی از شهرهای شبه جزیره "کریمه" به نام "یالتا" ساخته بود زندگی می‌کرد.یالتا در کنار خلیج کوچک و کم‌عمق‌ای رو به دریای سیاه قرار دارد و به وسیله کوههای پردرخت در بر گرفته شده‌ است که مکانی زیبا و خوش آب و هوا برای تفریح و زندگی است. به همین خاطر شاید خانه چخوف که بعدها به «کلبه سفید» معروف شد پس از اقامت او غالبا میزبان نویسندگان و هنرمندان بزرگ عصر بود. در این میان گورکی و تولستوی شاید بزرگترین نام‎هایی بودند که برای ملاقات با چخوف چند هفته ای میهمان او بودند. تولستوی در سال 1901 میلادی همراه با ماکسیم گورکی و دخترش آلکساندرا به کریمه آمد و چند هفته در هوای مطبوع کریمه اقامت کرد. چند عکس از سفر تولستوی و گورکی به کریمه برای دیدار با چخوف باقی مانده است که عکاس آن به درستی مشخص نیست اما به دلیل اهمیت این سه نویسنده از عکس های مهم تاریخ روسیه به شمار می‌رود.

(تصاویر) ملاقات تولستوی و چخوف در کریمه

ملاقات تولستوی و چخوف در کریمه
 
ادامه مطلب ...

همه تغییرات سیاسی در اسکناس ایرانی

حذف نماد انرژی هسته ای از اسکناس ۵ هزارتومانی خبرساز شد تا منتقدان از دولت این سوال را داشته باشند که چرا در بحبوحه مذاکرات هسته ای باید این کار انجام شود؟ رابطه بین دولت ها و اسکانس چیست؟تغییر تصاویر اسکناس در دولت های مختلف همواره با سیاست‌های فکری آنها همخوانی داشته است و می‌توان این تصاویر را عکس برگردانی از اعتقادات دولت وقت دانست که گاهی این تغییرات به همراه خود حواشی داشته است.بعد از انقلاب اسلامی اولین تغییر در اسکناس های رایج با مخدوش کردن چهره شاه مخلوع رخ داد. در آن زمان به دلیل کمبود زمان برای چاپ مجدد اسکناس با طرح جدید چهره شاه مخلوع از روی اسکناس ها با سورشارژ حذف شد تا هرچه سریعتر چهره وی از وجه رایج مملکت پاک شود.

IRN0111ao.jpg

 

ادامه مطلب ...

10 هواپیمای غول‌پیکر تاریخ هوانوردی

پرواز هواپیماهای غول‌پیکر در آسمان، برخلاف گذشته بسیار عادی شده است. بد نیست کمی به گذشته برویم و سیر تاریخی این پرندگان ترسناک را مرور کنیم.


10. بوئینگ KC-747: این هواپیما بزرگ ترین تانکر هوایی جهان است. در حال حاضر تنها یک نمونه از آن باقی مانده که در نیروی هوایی ایران خدمت می کند.


10 هواپیمای غول‌پیکر تاریخ هوانوردی+عکس

 

ادامه مطلب ...

تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی به روایت عکاس امریکایی

"جیمز استنفلد" عکاس امریکایی یکی از مهمترین عکاسانی بود که مقارن با تاج گذاری محمدرضا پهلوی به ایران سفر کرد و از این مراسم عکاسی کرد."جیمز استنفلد" عکاسی است که کار در شاخه های مختلفی از عکاسی طبیعت و حیات وحش تا عکاسی خبری و مستند سازی اجتماعی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

او که در کارولینای شمالی متولد شد خیلی زود زیر نظر پدرش که عکاس مطبوعاتی بود با تکنیک های عکاسی آشنا شد و به صورت حرفه ای این رشته را دنبال کرد. استنفلد پس از آنکه توانست به استخدام مجله "نشنال جئوگرافی" دربیاید به بیش از 120 کشور سفر کرد و به عکاسی از طبیعت، زندگی مردم و حوادث و اتفاقات تاریخی پرداخت. در این میان یکی از مهمترین مجموعه عکس های او مربوط به مراسم تاج گذاری محمدرضا پهلوی در آبان 1346 است.طی این مراسم که در تاریخ 4 آبان 136 و در چهل و هشتمین سال تولد محمدرضا پهلوی در تالار کاخ گلستان برگزار شد، محمدرضا پهلوی تاج شاهی را بر سر خود و همسرش فرح پهلوی گذاشت و او را به نیابت سلطنت منصوب کرد.تعدادی از عکس های این عکاس از مراسم تاج گذاری پیش از این بدون نام عکاس بارها منتشر شده است. عکس های لحظات تاج گذاری، مراسم جشن در ورزشگاه امجدیه و آذین بندی خیابان‌های تهران تصاویری است که از مجموعه "استنفلد" در زیر می‌بینید.

(تصاویر) دربار پهلوی به روایت عکاس امریکایی
 
ادامه مطلب ...